Oorzaken van stress

Stress… we ervaren het allemaal weleens, toch? Jazeker, ieder mens krijgt te maken met stress. Stress kan verschillende oorzaken hebben. Een bekend voorbeeld is een hoge werkdruk, maar ook een ziekte of slecht slapen kan stress veroorzaken. Ik heb een aantal oorzaken (stressoren) op een rijtje gezet:

  • een slechte nachtrust
  • een nare ervaring
  • het geven van een presentatie
  • een tentamen in het vooruitzicht
  • drukte op het werk
  • thuis teveel gepland in een week
  • problemen in je (werk)relatie
  • ziekte

Vaak kan een mens enige vorm van stress wel aan. Stress in basis is in ons leven ook niet weg te denken. En dat is ook niet nodig! Het zorgt er namelijk voor dat we in periodes dat er wat onverwachts gebeurt, we onszelf staande kunnen houden of doelen kunnen blijven nastreven.

Gezonde stress en ongezonde stress

Wat gebeurt er bij een stress reactie? Je ervaart een soort van onrust in je lijf, je bent alert, je merkt dat je hart sneller gaat kloppen, en je de ademhaling wat hoger in je borstkas voelt. Deze lichamelijke reacties zorgen ervoor dat je over kan gaan tot actie. Stress zorgt er ook voor dat wij kunnen leren, sneller kunnen analyseren wat er gebeurt, beter gefocust zijn en ons ontwikkelen. Dus stress is best gezond? Jazeker! Stress is, als het van korte duur is, gezond! Wanneer je na een korte periode van stress, denkend aan bijvoorbeeld een paar uur, een paar dagen of paar weken, geen ontspanning ervaart dan kan deze stress ongezonde vormen aannemen.

Symptomen / klachten door ongezonde stress

Ervaart je lichaam teveel stress, dan kun je last krijgen van onderstaande symptomen / klachten:

  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtiger worden
  • Spierpijnklachten (vaak in nek/schouder en rug)
  • Snel overprikkeld: niet tegen drukte/herrie kunnen
  • Futloos voelen
  • Prikkelbaarheid
  • Gestoorde of onrustige slaap
  • Vermoeidheidklachten
  • Opgejaagd voelen
  • Slaapproblemen
  • Piekerproblemen
  • Neiging tot meer alcohol drinken, roken of drugs gebruiken
  • Emotionele labiliteit
  • Moeite met jezelf ontspannen

Ervaar jij stressklachten? Dan is het verstandig om daar wat aan te doen! Er zijn veel manieren om beter om te gaan met stress en stress te verminderen. Sensus Meus kan je hier bij helpen! Lees mijn tips om stress te verminderen ook eens door!

Stress coaching

Samen met Sensus Meus ga je aan de slag om meer inzicht te krijgen jouw oorzaken van stress. Daarbij zal stil gestaan worden bij jouw gedachten, gevoelens en je gedrag. Pas als je je hiervan bewust bent, kun je ook verandering teweeg brengen. Stress coaching kan je helpen om de balans in jezelf en je leven weer terug te vinden en jouw klachten te verminderen.

Interesse in een stress coaching traject?

Heb je interesse in een stress coaching traject of wil je meer informatie? Neem dan contact met mij op!