Stress en burn-out coaching

Van gezonde naar ongezonde stress

Gezonde stress is stress die je gedurende een korte periode ervaart en die ook weer overgaat. Afgezien van momenten van stress ervaar je ook nog voldoende ontspanning zowel fysiek als mentaal. Wanneer wordt stress dan ongezond? Dat gebeurt op het moment dat je langdurig last hebt van stress en er onvoldoende ontspanning tegenover staat. Je ervaart te veel stressoren/ stressfactoren in een (te)korte periode in je leven.

 

Overspannenheid en burn-out

Er wordt gesproken van overspannenheid en uiteindelijk van een burn-out als je maanden teveel stressklachten ervaart en het dus niet lukt om deze klachten in je dagelijkse leven te verminderen. Je raakt als het ware vaak langzaam ‘burn-out of terwijl ‘opgebrand’. De reactie kan overigens per persoon nog wel enigszins verschillend zijn. De ene persoon die kan echt het gevoel hebben van opgebrand zijn, voor hem kan het letterlijk zetten van een stap al te veel zijn. De ander is gewend om door te gaan… maar voelt zich wel opgejaagd, krijgt last van paniekklachten, maar de ‘versnelling’ verlagen is nog te lastig.

 

De eerste signalen van stress

  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtiger worden
  • Spierpijnklachten (vaak in nek/schouder en rug)
  • Snel overprikkeld: niet tegen drukte/herrie kunnen
  • Emotionele labiliteit
  • Moeite met jezelf ontspannen

 

Klachten door langdurige stress

Wanneer je langdurig stressklachten ervaart of nog niet doorhebt, dan kan dit leiden tot verergering van de klachten en uiteindelijk leiden tot langdurige / chronische lichamelijke of psychische problemen. Denkend aan:

Op lichamelijk vlak onder andere:

  • diabetes
  • hart- en vaatziekten
  • hoge bloeddruk
  • tinnitus / oorsuizen

 

Op psychisch vlak onder andere:

  • burn-out
  • depressie
  • paniekaanvallen
  • snel emotioneel worden

 

Ervaar jij ongezonde stress en wil je voorkomen dat ze tot bovenstaande problemen leiden of ervaar je al één van bovenstaande problemen? Dan is het raadzaam om jezelf (alsnog) een halt toe te roepen! De eerste stap is het herkennen van je klachten en erkennen ervan. Jezelf rust gunnen is de volgende stap. Leren om weer te gaan ontspannen. Dit kan je doen door weer te zorgen voor balans tussen energiegevers en energievreters in je leven.

 

Stress en burn-out coaching traject

Lukt het je niet alleen? Dat is heel logisch! Dan is een stress en burn-out coaching traject van Sensus Meus wellicht wat voor jou! Als stress en burn-out coach ga ik graag samen met jou aan de slag om je stressklachten te verminderen. De eerste stap is letterlijk een stap terug doen. Jezelf meer tijd geven voor ontspanning, ook onderzoeken we hoe de verdeling van je activiteiten is.

Daarna gaan we samen verder op onderzoek uit. Analyseren welke gevoelens en gedachten een rol spelen in je klachten. Je eigen gedachten én het vermijden of verdringen van je gevoelens hebben namelijk (op den duur) een belangrijke rol bij het veroorzaken van chronische stress. Samen gaan we dus aan de slag met je gedachten, gevoelens en gedrag om tot verandering te komen!

 

Interesse in een stress en burn-out coaching traject?

Heb je interesse in een stress en burn-out coaching traject of wil je meer informatie? Neem dan contact met mij op!