Samenwerking met Stichting Sportkompas

Stichting Sportkompas uit Brummen richt zich op het verbeteren van vitaliteit van mensen van jong tot oud. Bij vitaliteit wordt vaker stil gestaan bij de vraag hoe we door middel van gezonde voeding en beweging onze gezondheid op peil kunnen houden... maar weet dat óók gedachten een belangrijke rol spelen bij de vitaliteit van mensen. Als jij weinig inzichten hebt in je manier van denken, dan is het (blijvend) veranderen van gedrag namelijk erg lastig. Vandaar dat Stichting Sportkompas en Sensus Meus zijn gaan samenwerken en dat ik elke maand met een tip zal komen, om naast de lichamelijke óók de mentale gezondheid te stimuleren!

De eerste tip...

  • Gezonde of ongezonde spanning bij een nieuwe ervaring?Aan iets nieuws beginnen is voor de meeste mensen spannend. Een nieuwe baan, een nieuwe klas… Iedereen staat in zijn of haar leven weleens voor een uitdaging. Gezonde spanning is dan ook heel normaal. Het houdt je scherp en alert.Wanneer je iets spannend vindt, gaat dat vaak gepaard met gevoelens van spanning in je lijf, bijvoorbeeld een soort onrust of buikpijnklachten. Het klinkt misschien gek, maar deze spanning is eigenlijk een hulpmiddel.

    Het zit namelijk zo. Wanneer je spanning ervaart worden er stresshormonen aangemaakt. Stresshormonen, zolang ze tijdelijk aanwezig zijn,  zorgen ervoor dat je lijf actief wordt en helpen je beter te kunnen focussen. Je bent dus zowel lichamelijk als mentaal alert! Wanneer je dus extra spanning ervaart als je begint met een nieuwe baan, naar een nieuwe klas gaat of lid wordt bij een nieuwe sportclub kun je die spanning eigenlijk zien als een hulpmiddel.

    Toch kun je soms ook doorslaan in je gevoelens van spanning en neemt de buikpijn of het gevoel van onrust de overhand. Als dit gebeurt is dat erg vervelend. In zo’n situatie kunnen je eigen gedachten een belangrijke rol spelen.

    Het mooie is namelijk dat je de spanning die je in dergelijke situaties voelt in je lijf, kunt beïnvloeden met je gedachten. Je gedachten hebben namelijk veel invloed op hoe jij je voelt en wat je vervolgens doet of laat. Als je je gespannen voelt is het dus van belang om je bewust te focussen op helpende (positieve) gedachten.

    Spreek jezelf toe in  2 stappen

    Het hebben van positieve gedachten gaat niet altijd vanzelf. We kennen allemaal wel dat kritische stemmetje dat in ons zit, dat ons onzekerheid of een slecht gevoel wil aanpraten. Door de volgende twee stappen te volgen wordt het gemakkelijker om je gedachten positief om te buigen:

    Stap 1: Zeg tegen jezelf : "Ik zie deze nieuwe stap als een LEUKE UITDAGING!"

    Stap 2: Vervolg stap 1 met een positieve gedachte die specifiek te maken heeft met jouw uitdaging.

    Bijvoorbeeld:

    "Ik kan deze functie prima aan, ik ben niet voor niets uit de selectie gekozen!"

    "Ik vind bewegen altijd erg leuk om te doen en dat is waarvoor ik deze sport kies, ik ga lekker genieten!"

    "Die nieuwe school is inderdaad een stuk groter dan mijn vorige, maar ik ben ook gegroeid en ben dan ook toe aan deze stap!"

    Een positieve gedachte formuleren helpt om de spanningen te verminderen en aan te kunnen. Misschien vind je het een beetje vreemd om dit zo te doen… maar het zou toch jammer zijn om de focus te behouden op je negatieve, (minder) helpende gedachten, die je spanning in stand houden of verergeren?

    Vergeet bovendien niet dat iedereen in zijn of haar leven voor nieuwe uitdagingen heeft gestaan. Iedereen ervaart weleens een moment van spanning. Gezonde spanning is heel normaal én houdt je dus alert.

    Veel plezier bij de nieuwe uitdaging die je aangaat en onthoud: met deze nieuwe uitdaging ontwikkel jij je als persoon op fysiek en/of mentaal vlak! Je bent dus hartstikke goed bezig.

    Lukt het niet alleen? Helemaal niet erg. Vraag dan steun bij familie, vrienden of bij een lifecoach.