Nieuw jaar, ‘nieuwe’ uitdaging!

Als eerste wil ik je een heel gezond en ontspannen 2019 wensen. Ik hoop dat mijn vorige artikel al heeft kunnen bijdragen aan een ontspannen periode tijdens de feestdagen.

Mogelijk herken je het wel: het nieuwe jaar is begonnen, dus je wilt een nieuwe uitdaging aangaan. Misschien heb je een wensdoel gericht op het verbeteren van je gezondheid, bijvoorbeeld het stoppen met roken, alcohol matigen, starten met sporten, meer sporten of gezonder gaan eten... Allemaal mooie uitdagingen om mee aan de slag te gaan!

Je start met frisse zin. Gaat de eerste maand vol overtuiging aan de slag, de tweede maand ook, maar je merkt bij maand 3 dat de eerste klad erin komt. Je motivatie neemt elke week wat verder af en de uitdaging is nog maar lastig vol te houden. Het blijkt in plaats van een mooie uitdaging meer een opgave te zijn.

Het voornemen om gedrag te willen veranderen is een belangrijk onderdeel om je wensdoel te bereiken. Dit zorgt dat je gemotiveerd van start gaat. Helaas is dit één van de nodige stappen die je moet zetten om daadwerkelijk verandering door te voeren én vol te houden. Ik wil je met deze woorden niet ontmoedigen, juist niet! Ik wil je hiermee bewust maken van het feit dat het belangrijk is om de verschillende stappen en de daarbij behorende hobbels die je tegen zal komen ook als uitdaging te blijven zien. Deze hobbels moet je namelijk nemen om uiteindelijk je wensdoel te kunnen behalen.

Zodra jij realiseert dat het eigenlijk jouw huidige gedrag is wat het behalen van je doel in de weg staat, kun je hier veranderingen in doorvoeren. Een blijvende gedragsverandering is zoals gezegd één van de nodige stappen die je moet zetten en dus onderdeel van jouw weg richting het behalen van je wensdoel.

Tips om gemotiveerd te blijven:

  • Belangrijk is om jezelf tijd te gunnen om verandering eigen te maken.
  • Maak je wensdoel concreet.
  • “Breek” je wensdoel in stukken. Bedenk welke tussenstappen daarvoor nodig zijn. Beschrijf de tussenstappen als praktische, concrete en haalbare subdoelen.
    • Langer termijn doel stellen: wat heb jij na een half jaar behaald?
    • Middellange termijn doel: wat heb jij na 3 maanden bereikt?
    • Maanddoel: waar sta jij na 1 maand t.o.v. je wensdoel?
    • Weekdoel: wat wil jij eind van de week behaald hebben?
    • Dagdoel: wat kan jij op dagbasis doen om bezig te zijn met je wensdoel?
  • Deze verschillende subdoelen kunnen van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan het aanschaffen van (sport)materiaal, het bellen voor informatie over lidmaatschap of het maken van een afspraak met een coach voor ondersteuning.
  • Vertel anderen over je wensdoel en hoe je hier aan werkt.
  • Vraag eventueel steun als jou dat motiveert. Je kunt bijvoorbeeld iemand vragen om samen te gaan sporten, omdat dit het voor jou net wat makkelijker maakt. Ook kun je dagelijks iemand in je omgeving op de hoogte houden van de afspraak die je met jezelf hebt gemaakt. Uiteraard kan die persoon ook een luisterend oor bieden op de momenten dat het even niet zo lekker gaat.

Succes met je wensdoel van dit jaar en heb plezier in alle stappen daar naartoe!

Wil je wel, maar lukt het toch niet (helemaal) alleen? Dan ben je uiteraard van harte welkom in mijn praktijk. Samen kunnen we met jouw uitdaging aan de slag. We kijken dan samen naar je wensdoel en hoe je deze realistisch vorm kunt geven. Ik coach jou in je traject waarbij ik me richt op het onderzoeken van jouw gedrag en gedachten. Samen zetten we de stappen die jou bij je wensdoel brengen!